-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4607 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا در نظام اسلامي فقيه وكيل مردم است؟ اگر جواب مثبت است چرا حكومت اسلامي را به ولايت فقيه تعبير مي كنند، نه وكالت فقيه؟
وكيل به كسي گفته مي شود كه كاري به او واگذار شود تا از طرف واگذار كننده انجام دهد و نيز وكالت عقدي است جايز و قابل فسخ، يعني موكّل هر زمان اراده كند مي تواند وكيل را از وكالت عزل نمايد. پس وكالت در جايي فرض مي شود كه اوّلا شخصي اصالتاً حق انجام كاري را داشته باشد تا بوسيله عقد وكالت آن را به وكيلش واگذار كند و طبعاً اختيارات و كل در همان محدوده اختيارات خود موكّل خواهد بوده بيش از آن. ثانياً موكّل هر وقت بخواهد مي تواند وكيلش را عزل نمايد.
كساني كه نظريه «وكالت فقيه» را مطرح نموده اند، وكالت را به معناي حقوقي گرفته اند و مقصودشان اين است كه مردم داراي حقوق اجتماعي ويژه اي هستند و با تعيين رهبري، اين حقوق را به او واگذار مي نمايد. اين نظريه كه اخيراً توسط برخي به عنوان نشريه فقهي مطرح شده است در تاريخ فقه شيعه پيشينه اي ندارد و اثري از آن در كتب معتبر فقهي ديده نمي شود و آنچه كه در نظام سياسي اسلام مورد نظر است، اين نظريه منطبق نيست زيرا بعضي از اختياراتي كه حاكم در حكومت اسلامي دارد در حوزه حقوق مردم نيست. مثلا حاكم حق دارد به عنوان حد، قصاص و يا تعزير، مطابق با ضوابط معيّن شرعي كسي را بكشد يا عضوي از اعضاي بدن او را قطع كند، اين حق كه در شرع اسلام براي حاكم تعيين شده است براي ؟؟؟ انسانها قرار داده نشده است; يعني هيچ كسي حق ندارد خودكشي كند يا دست و پاي خود را قطع كند. و چون هيچ انساني چنين حقّي نسبت به خود ندارد، نمي تواند آن را به ديگري واگذار كند و او را در اين حق وكيل نمايد.


ـ2ـ
از اين رو حكومت حقّي است كه خداوند به حاكم داده است نه اينكه مردم به او داده باشند(1).

(بخش پاسخ به سؤالات )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.